7 PETUA HILANGKAN BATUK BUDAK


7 petua hilangkan batuK budak


Batuk yang berpanjangan memang buat ibu tak senang duduk. Tambahan pula kalau batuk pada bayi, Kegunaan ubat sangat tidak digalakkan. Di sini saya kongsikan 7 petua hilangkan batuk budak. Diharap petua ini dapat membantu menghilangkan batuk anak puan.



1. BEBASKAN RUMAH, PERKAKAS DAN PAKAIAN DARI HABUK

Mulakan di rumah. Habuk biasanya terdapat di tempat seperti kipas, perhiasan kecil di ruang tamu atau mainanan. Ini mungkin penyebab utama batuk anak berpanjangan.Basuh cadar, sarung bantal dengan Detol. Tambahkan juga Detol ketika mengemop.

2. TEPUK PERCUSSION

Caranya adalah dengan menepuk bahagian badan anak (depan dan belakang) dengan menggunakan tapan tangan yang melengkung (seperti menadah air) Ia membantu pengeluaran kahak.

3. PENGGUNAAN BAWANG PUTIH


Campuran bawang putih dan minyak zaitun

Masak air panas bersama bawang putih dan minyak zaitun. Kemudian masukkan air tersebut ke dalam mangkuk. Riba anak dengan menghadapkan mukanya ke arah mangkuk tadi. Tutup kepala anak dengan napkin nipis untuk kesan yang lebih baik. Wap tadi akan naik dan masuk ke dalam rongga anak. Lakukan tepuk percussion. Hati-hati jangan sampai air panas tersebut terkena kulit anak.

Stokin bawang putih

Bakar bawang putih. Tumbuk dan letakkan di dalam stoking anak.

Minyak bawang putih

Bakar bawang putih. Kemudian, tumbuk atau lenyek bawang putih tersebut. Campurkan dengan minyak telon, minyak zaitun atau minyak masak yang belum digunakan. Sapu di dada anak.

4. KUNYIT

Tumbuk kunyit hidup dan sapukan di batang hidung dan dahi anak.

5. BUNGA BELIBING DAN AIR BERAS

Petua ini bagi anak yang sudah makan makanan pejal. Ambil bunga belimbing dan campurkan dengan air didihan beras. Tapiskan dan kemudian beri anak minum.

6. LEMON


Lemon, halia dan madu

Perah lemon, hiris halia dan masukkan madu sehingga meliputi halia. Biarkan semalam di dalam peti ais. Boleh diberi minum kepada anak-anak yang berumur 2 tahun ke atas.


Mandian lemon

Letakkan beberapa hirisan lemon ke dalam mandian anak. Bau lemon dipercayai dapat membantu mengurangkan batuk dan hingus bayi.

7. DAUN KADUK

Ramas daun kaduk dengan kapur dan sedikit air. Sapu di dada dan belakang bayi.
Di harap 7 petua hitalngkan batuk budak ini dapat menyelesaikan maslaah anak puan

No comments:

Post a Comment